hemsidan är under konstruktion
Fyrhjulsmätning

Hjulinställning, som ibland kallas att bryta eller spårning, är en del av standard bil underhåll som består av att justera vinklarna hos hjulen så att de är inställda på biltillverkaren specifikation. Syftet med dessa justeringar är att minska däckslitage, och se till att fordons resa är rak och sann (utan att "dra" åt sidan). Inriktningsvinklar kan också ändras bortom tillverkare specifikationer för att få hantera en specifik egenskap. Motorsport och off-road applikationer kan kräva vinklar justeras långt utöver "normala" för en mängd olika skäl.
Alla nya bilar lämnar fabriken med sin inriktning kontrolleras och justeras. Vanligtvis teknikern målar bultarna för att visa den har ställts in, också för att visa om det har rört sig senare. Det är lämpligt att göra anpassningen av bilen efter den första 5000 km. Underlåtenhet att göra detta kan resultera i camber och toe specifikationer drivande utanför tillverkarens gräns. Detta kan leda till fordonet drar och däckslitage. Inledningsvis konsumenterna kanske inte märker dessa defekter men efter användning av några dagar eller kör några kilometer kan det orsaka ojämn däckslitage och en utdragbar / driver åt vänster eller höger. Däckslitage leder till frekvent utbyte av däck vilket bidrar till löpning kosta för konsumenten. Fordon drar orsakar irritation och / eller trötthet när du kör bilen. Under normala körförhållanden många fordon kan gå 50 000 km innan de behöver en ny uppsättning däck. För att nå det körsträcka hjulinställning måste kontrolleras varje 10 000 km. Eventuella allvarliga drivande incidenter, eller ändrade fjädringskomponenter skulle också utgöra en check. Den typiska anpassning till en ekonomi sedan tar ungefär en timme under ideala förhållanden. [Behövd stämning] Ett verktyg eller prestanda fordon kan kräva ytterligare arbetskraft. När fästelement och hårdvara rostiga / grep, extra tid kan krävas och / eller delar kan behöva bytas ut. På samma sätt som du kommer att bära ut dina skor om du går bara på insidan eller utsidan kanten, så dina däck kan bli slitna om inte inom tillåtna specifikationer. Många prestandafordon offra däckets livslängd för körförmågan. Bromssträcka, åkkomfort och även bränsleekonomin påverkas alla av rätt inflation och rotation av däck. Om ditt fordon skriker samtidigt vrida hörn på torr asfalt, är det nog dags att ha din inställning kontrolleras. Ändra fälgar och däck normalt inte påverka inriktningen men kommer att påverka sekundära vinklar.